Thursday, July 1, 2010

Aku Rindu Pada Mu

Bismillahirrahmanirahim..

"Wahai Abu Bakar, aku begitu rindu hendak hendak bertemu dengan saudara-saudaraku (ikhwan)"ujar Rasulullah. 

"Wahai Rasulullah, bukankah kami ini teman-temanmu?" jawab Abu Bakar.

"Bukan!" sanggah Nabi SAW.

"Kamu adalah sahabat-sahabatku" balas nabi tegas.

"Ikhwan ku(saudara-saudara) ku. mereka belum pernah melihat aku, teapi mereka beriman dengan aku sebagai rasulullah dan mereka mencintai aku. aku dicintai melebihi anak dan orang tua mereka."

"Ya Rasulullah, bukankah kami ini ikhwanmu?"bertanya salah seorang sahabat.

"Kamu semua adalah sahabat-sahabatku." jelas Rasulullah.

"Wahai Abu Bakar, adakah engkau tidak akan merindui ikhwanku itu kerana mereka juga mencintai engkau kerana engkau sahabatku?" demikian nabi menjelaskan perkara itu. 

KECINTAANMU YANG TERSANJUNG

Ya Rasulullah, cinta bersulam pada satu nama,
Engaku kekasih, Murabbi tercinta,
Indah dirimu mu bak bulan purnama.
Tak pernah bersua namun rindu berbuah rasa.

Perit jerih seorang Muhammad. Muhammad ibn Abdullah.
tatkala berjalan tubuh itu, dilempar batu, dimaki, dihina, dicaci.
mengalir darahnya membasahi diri.
mujur ditahan darahnya dari membasahi bumi.
kalaulah tumpah darahnya,
tentu sahaja Jibril menghempap gunung keatas umatnya.

patah gigimu, luka pipimu, berkocak darah dalam kasutmu.
tatkala berjuang di medan Uhud.
doamu di medan Badar,
diberi kemenangan pada yang haq, 
agar kami dapat menikmati kemanisan Islam.

disiksa, dipulau, dibenci keluarga sendiri.
difitnah, dicela dituduh si gila dan ahli sihir.
ditimpa musibah kewaftan keluargamu.
namun kau simpan doa mu.
kau simpan doa mu.
doa yang kau akan gunakan di medan akhirat nanti.
syafaat buat kami.
Ya Habibullah, kami yang kau utamakan.

tersungkur sahabat di perkuburanmu.
tewas...
mereka tewas diulit kerinduan terhadapmu.
suram...
tidak pernah Mekah sesuram itu
setelah pemergianmu.
tiada lagi azan Bilal bin Rabah.
tatkala Bilal diminta untuk azan,
lemah longlai langkahnya ke atas ka'bah.
"Allahuakbar Allahuakbar!"
bergema bumi suci itu,
berteriak para sahabat..
mereka sangka Muhammad sudah kembali.
menangislah Bilal. terkenang saat-saat bersama Murabbi tercinta. 

KAMI MALU YA RASULULLAH..

dimana kedudukan kami pada hari ini ya Rasulullah..
jauh tersimpang.
aku malu ya Rasulullah.
kadang-kadang aku tertanya-tanya.
kalaulah pada hari ini masih ada seorang Muhammad ibn Abdullah,
adakah kau akan kecewa melihat kami??
adakah kami ikhwanmu?

wujudkah kecintaan terhadapmu?

Ya Rasulullah, aku rindu padamu!

SESUNGGUHNYA MUHAMMAD ITU TIDAK MATI. DIA HIDUP. HIDUP DI HATI-HATI KAMU.


1 comment:

nina mazlan said...

cop2,ni sajak wat sendri ke,copy paste pya? ^_^!

btw,like2 :)